The End!

Ja, da var den siste fullstendige dagen i kina snart ferdig, og nogen sitte å drar ut tida med å prate og skrive kort, mens andre ser på film og pakker. Og jeg og Sumin sitter her og skal prøve å oppsummere turen vi har hatt.

Turen har vart i 40 dager. Det er 960 timer, eller 57600 minutt, eller 3’456’000 sekund, og vi sitter igjen med en svært bra inntrykk av Kina.

Kina-Dag1 011

Turen begynte i Shanghai der vi ble møtt av noe man kan se bare en gang i året i en storby på 20 millioner mennesker; det var nesten null trafikk. Vi kom nemlig i starten av nyttårsfeiringen, en feiring som varer i 15 dager og vi har gjennom den fått sett en del av den kinesiske kulturen, og Kina har gått inn i Tigerens år.

De første nettene i Shanghai er det dårligste vi har bodd på hele reisen, MEN, alle var forberedt på at vi kom til å bo slik hele turen. (Sumin kommenterer det at hun var overrasket over positiviteten til gruppa selv om vi bodde dårlig, og tenkte med det at det var et positivt tegn for turen.) Der tok vi feil! Vi har i mer eller mindre grad bodd i luksus i de 40 dagene vi har vært her i Kina. Men, selv om vi har bodd godt, så har vi også opplevd utrolig mye!

De første dagene i Shanghai var mer som en turistferie, og vi så oss litt rundt i museer og dill og dall, på en måte en fin introduksjon til Kina. Ikke for brått på, men sigende, og behagelig. vi kom i kontakt med stadig flere kinesere og prøvde oss på små korte samtaler.

Ord som har gått igjen i kina har vært blant annet: Hen Hao – Veldig bra, og Ni hao – Hei. Men vi har etterhvert lært oss å snakke litt mer, og til og med bestille mat og drikke.

Båttur i Zhujijian

Etter shanghai tok vi turen til Putou og Shenjiamen og fikk endelig føle hvordan det var å være utlending i en plass der det sjelden var hvite. Vi bodde på et trestjerners hotell i Shenjiamen. Her fikk vi se hvordan kinesiske skolebarn har det på skolen, samt vi fikk møte en kjenning av Haibiao og hans olstrette men morsomme barn som studerte engelsk.

Da vi kom tilbake fikk vi møte familien til både Sumin og Haibiao, det va et veldig kjekt møte! Det var første gang vi kom i kontakt med en så stor gruppe kinesere, og vi fikk hilse på dem og snakke litt med dem før vi fikk en flotte middag etterfølgt av nyttårsfeiring og vi fikk oppleve hvor frie tøyler kinesere har på fyrverkeriene sine (for å si det slik: Norge ville klassifisert all kinesisk fyrverkeri som “farlig sprengstoff”). Fyrverkeriene la fra seg masse masse rødt papir, men ifølge kinsisk kultur skal man ikke koste bort dette de tre første dagene, da koster man bort rikdom. Men, natt til den fjerde dagen var det en helt enormt effektiv opprydding, og alt var strøkent og rent i løpet av natten…

Etter Putou reiste vi litt rundt i Kina. Masse masse buss, og kom til slutt til Hangzhou der vi fikk oppleve litt mer markeder på egenhånd, og vandret litt rundt i den fine byen. Vi var ikke der så lenge, og reiste fort videre til Tunxi der vi bodde på et firestjerners hotell og ladet opp til noe av det vakreste på hele turen: De gule fjellene.

Klassen

Fjellturen opp til de gule fjellene sperret virkelig øynene opp for hvor mye kinesere faktisk kan arbeide; for det første hadde de laget en flott trapp opp hele fjellet, for det andre så sprang det opp og ned kinesere med skittentøy fra hotellene der oppe. Opp og ned trappene… For det tredje hadde de bygd flere hotell og store bygninger der, langt oppe på et fjell…

Vi hadde nydelig vær på hele turen, og fikk se et av kinas vakreste reisemål på nær hold. Vi voknet også opp tidlig dagen etter for å få med oss en flott soloppgang.

Dagen etter vandret vi rundt i de gule fjell i over 7 timer, og gikk på veier de hadde laget på fjellsider. Silje mente også at hun så ape, noe Sumin hadde påpekt flere ganger at det var i området, og vi så også flere apeskilt langs veien.

Etter en natt i Tunxi igjen gikk turen til Jiangjiajie og inn i Hunan provinsen. Jiangjiajie er blandt annet kjent for å ha inspirert naturen til filmen Avatar. Denne perioden var veldig preget av vandring, og turer, og flere av oss var litt bekymret da vi kom til Jiangjiajie, ett nytt fjell like tungt som De gule fjellene, men det var egentlig bare plankekjøring for de fleste. (Sumin kommenterer da at det var mange som gikk litt rart ned trapper, så noen kinesere hadde spurt hvorfor de gikk så rart, og hun kunne fortelle at vi hadde vandret så mye i de gule fjellene, da var de vist blitt veldig imponert).

Vi var kommet inn i et minoritetsfolksområdet så vi var påbudt å ha guide, noe jeg ikke skal gå så mye inn på. Uansett så fortsatte turen opp til Jiangjiajiefjellene igjen, og denne gangen tok vi gondolbane opp og vandret rundt der en stund i tåken. Men igjen like imponert over hvor mye kinesere kan bygge på kort tid.

Hele klassen på hengebroen

Etter jiangjiajie var vi innom asias største grotte, men til alle (min) skuffelse fikk vi bare se 2/5.deler av grotten, og du må ha spesiell tillatelse og klatreutstyr for å se resten.

Denne delen frem til jiangjiajie har egentlig ikke budt på så mange inntrykk, men ett særpreget inntrykk flere av oss begynte å få var at det var dyrket overalt hvor vi kom i Kina, de effektiviserer all land de eier.

Etter Hunaiprovinsen tok vi turen inn i en av de fattigste provinsene i kina; Guishouprovinsen. Her møtte vi Ms. Song. en livlig guide kinaklassen hadde hatt forrige år også.

papirblomst-båter med lys

I Guishou provinsen fikk vi svært nær kontakt med Miaofolket og kinesere generelt, og jeg tror de fleste mener at den beste delen av turen var fra denne provinsen.

Vi besøkte mange miaolandsbyer og fikk se flere merkelige danser og sprell som vi kjelden har sett før. å komme til landsbyene var som å reise tilbake i tid, og mange følte at her var det svært lette kår, og folk pleide stort sett rismarkene sine.

Lusheng dans i festivalen

Vi besøkte også Håp skole her, noe jeg tror var det beste på hele turen. Alle ble skikkelig glad i ungene, og vi fikk se kinesisk disiplin på sitt beste. De fleste var nok litt skeptiske til å begynne med, men fant fort ut at det var ganske gøy og kjekt å få være med så mange små barn samtidig!

gruppebilde

Etter håp skole gikk turen tilbake til Guiyang, og fra der til den historiske byen Xi’an. I Xi’an fikk vi inntrykk om hvordan kinesere har utviklet seg, og det var lett å se at kina alltid har vært glad i store byggverk (Terrakottahæren, bymuren osv.). Men, det jeg syntes var finest med Xi’an turen var allikevel å komme ut på landet og bo en natt hos lokale familier. Delta i kveldsunderholdningen, vandre i markene og delta i en kinesisk engelskundervisning sammen med sjetteklassinger ute på bygda.

Det er spesielt fra slike møter at vi har de beste inntrykkene. For eksempel en av dagene da vi var i Kaili og bodde på det fineste hotellet hittil; Heaven Sent Dragon Hotel, og vi satt nede i lobbybaren og pratet ble vi med ett invitert på bursdagsfest nede i karaokebaren der vi virkelig fikk møte mange kinesere og deres kultur. Eller i Xi’an der vi bodde på et veldig flott Hostel med innebygd bar og restaurant. Om kvelden der kunne vi snakke med mange kinesere og andre utlendinger, og det var svært lett da de fleste snakket engelsk til en viss grad.

Etter Xi’an tok vi nattog til Beijing, hvor vi er nå, på et hotell, og klokken er 5 over halv 1. om natten. I beijing har vi vært mer turister en på en stund, og vi har vært sammen med animasjonsklassen som virkelig ikke har sperret øynene opp for kina like mye som vi har etter våres tur. Men, de kunne og fortelle at noe av det fineste de har opplevd var nærkontakten de hadde med kinesere da de besøkte en skole, så det viser seg at de fineste inntrykkene er når vi møter andre mennesker på reisene våre.

Nå kommer vi hjem i morgen, og de fleste gleder seg veldig, men det er litt trist fordet.

Jeg vil på vegnene av alle i kinaklassen takke dere som har følgt oss på reisen, og be dere følge med litt til slik at jeg kan få tid til å legg ut noen bilder til. Ellers håper jeg at alle koser seg med å få barnet sitt hjem igjen, og dere får sikkert høre og se mye mer. Da va sirkelkomposisjonen ferdig, og slik jeg sa Hei den første dagen sier jeg nå ha det, og sier takk for oss!

– Karl M

Comments (2)

1. Det har vært kjempefint å følge dere her i bloggen deres! God tur hjem!

2. sumin

Takk for turen! Veldig kjekt å reise med klassen. Er i Guangzhou med reisekursgruppen nå. I morgen reiser vi videre til Guiyang. Har begynt å savne dere!:-) God påske! Sumin