Dag 31-32 – Til landsbyen!

I dag våknet vi igjen til en fantastisk frokost nede i restaranten. De fleste valgte mat fra vestlige deler av verden, som American breakfast, eller British breakfast.

I dag tok vi turen til Donghan-landsbyen. En mikroliten kjempeliten bitteliten landsby med 960 innbyggere (Ørsta er jo rene millionbyen i forholdt!). Mottaket var flott! Det var noen samfunnsengasjerte damer som tok oss imot med bråk fra en annen verden (typisk kinesisk musikk med trommer og grytelokk) Noen av oss prøvde å spille litt med damene, det resulterte i enda mer bråk.

Kina-Dag29-32 023
“Trommer og grytelokk er populært i kinesisk musikk!”

Etter mottaket ble klassen delt i fem, en familie til per 4. elev cirka.
Jeg, Bård, Morten og Jens bodde hos en svært koselig bestemorstereotype dame som fylte oss opp med mat og mente Morten var alt for tynn. Før vi fikk lunsj så satt vi oppe og spilte Majong, et veldig kinesisk og morsomt spill.

Kina-Dag29-32 027
“Huset der vi bodde. Det var ganske fint!”

Lunsjen var svært god, og siden det var så fint vær så fant vi fire ut at vi skulle ut å vandre litt.
Turen ble svært lang. Vi gikk på stier og elver langs dyrka mark, og etterhvert i horisonten så vi en kirke og det tok ikke lang tid  før vi bestemte oss for å gå bort dit.

Kina-Dag29-32 043
”Dyrka mark”

Kirken var i en annen liten landsby. Hele landsbyen var kristne, og de hadde en svært flott kirke der. De som bodde der var svært villige til å vise frem kirken, og etterpå skulle di ta bilde med oss og ba oss sende bildene til dem. Noe vi tenker å gjøre i Beijing.
Kina-Dag29-32 070 Kina-Dag29-32 075
“Kirka. Den var veldig fin!”

Kina-Dag29-32 078
“De lokale heltene!”

Da vi kom tilbake møtte vi de andre som vistnok hadde vært på barneskolen og hadde mye fint og si om det.
Etter turen gikk turen til landsbyens store stolthet; Bondemalerigalleriet. Der så vi på bondemaleri av en veldig kjent lokal kunstner som også lærte oss litt hvordan man lager bondemaleri og fortalte litt om seg selv. Etter litt pruting fra Sumin fikk vi også 30 % avslag på alt, og flere tok tilbudet og kjøpte seg noen toalett(bonde)maleri.

(Ja, nå hadde jeg ikke flere bilder. Men, noen har! Ta det med ro! Det kommer!”)

Etterpå var det å forberede til kvelden. Om kvelden skulle landsbyen samles på torget og danse og ha litt underholding, og kinaklassen hadde og fått oppfordring til å komme med noe. Vi fant ut at vi denne gangen skulle vise frem “Per Pål og Espen Askeladden – Kappåt med trollet”.

Etter middag var det på tide å møte ute. Det var overraskende mange hypre barn der. Mange som sprang rundt og lekte superhelter. Etter litt kinesisk underholding var det vår tur.

Hele stykket var på Norsk, men Sumin oversatte på direkten, og det ble svært stor sukse. Mange av barna syntes det var gøy å se Trollet Simen spise opp Per – Eskil og Pål – Jens, og bli slott av Espen – Njål.

Etterpå var det å spise frukt og sitte å prate til vi la oss.

Dagen derpå begynte med et stort smell og alle skvatt ut av sengene sine! (nei, vi våknet til en veldig god frokost nede, null bråk 🙂 ) Etterpå var det ut å skikke på landsbyen. Vår lokale guide (en veldig finkledd dame som gikk med høyhælte sko) tok oss med på barneskolen der vi var med på en time hos 6.klassingene. De var veldig engasjerte og svært olstrette! Men veldig kjekke!

Etterpå gikk vi ut og så på grønne planter som gror i jorda, og deretter til en ikke fult så fin kirke. (var den katolsk?).

Når vi kom tilbake fikk vi lunsj. Det mest interessante var disse pannekakegreiene som de lager. Vi legger forskjellige ting inne i pannekakene og ruller dem sammen og gomler dem i oss, svært gode! Så gikk turen tilbake til Xi’an hvor vi sjekket inn på tidenes Hostel og noen begynte å vandre byen og sjekke ut serverdigheter som “den store moskeen” mens andre slappet av.

Kvelden var også svært rolig. Noen la seg tidlig, men de fleste satt oppe i baren og prata med hverandre og andre der.

Etter to svært flotte dager så ser vi frem til å reise til Beijing i morgen. Så, da sees vi 🙂