Dag 29 -30

20100317-img_0137

dag 29

Dagen i dag startet med en klassisk amerikansk frokost med både egg, poteter og bacon (dvs. for de fleste, noen av oss gikk for en tvilsom fransk frokost, som bestod av grønnsaker og frukt for det meste.)

Etterpå dro vi til Lintong for å se terrakottahæren. Først fikk vi en liten innføring i form av film, og etterpå gikk vi til hovedhallen. I den gigantiske hallen stod det hundrevis av rikt detaljerte leiresoldater foran oss, de fleste var enige om at det var veldig storslått. Det er ikke for ingen grunn at hæren regnes som det åttende underet i verden. Totalt finnes det ca. 6000 terrakottakrigere, men det er enda en del som ikke er gravd fram.

Det fantes 3 haller, den første var den største, og de to andre var betraktelig mindre. Det tok ikke lang tid før vi var oversvømmet av innpåslitne selgere som ville prakke på oss et lavkvalitets suvenir-sett. Original prisen lå på 300 yuan. Jens, me de pruteskillsa han har, fikk pakken for 100, mens de alle fleste av oss andre klare å få den for 20 yuan. Når vi hadde tatt bildene våre, kjøpt suvenirene og sett det vi ville se, så stoppet vi på subway for lunsj.

Etter besøket hos terrakottahæren, spiste vi et fantastisk dumpling-måltid på en fin restaurant. Her ble vi underholdt av et spektakulært sceneshow mens middagen gikk unna.

Naturligvis ble kvelden avslutta på baren nede i hostellet. Igjen fikk nordmennene bestemme musikk, spille biljard og ha litt norsk allsang i baren. Etterhvert ble vi invitert over i en annen bar av en gjeng briter. Videre så gikk turen til en karaokebar i et hotell nede i gata. Det ble nok en sen kveld, kanskje litt for sent, men en ny dag venter i morgen, så takk og god natt.

Hilsen Bored

Dag 30

Full av myggstikk våknet vi glad og fornøyd til en grå dag. Frokosten var også i dag av den amerikanske sorten. Etterpå kjørte vi til utkanten av byen. Her skulle vi på et digert arkeologisk museum med mange spennende funn. Mange av oppdagelsene var flere tusen år gamle, og stammet fra Han – dynastiet. Vi var også innom et rom hvor fire kinesere satt og jobbet iherdig med restaurering. Alle trådde nok litt forsiktigere, da få av oss ikke hadde råd til å rive ned to tusen år gamle verk.

Så var det endelig vår tur. Etter en nødvendig busstur på ca 50 m, entret vi plassen hvor vi skulle få prøve oss som arkeologer. Etter en rask innføring i arkeologiens hemmeligheter var det bare å sette i gang. Klassen fordelte seg på to 5x5m firkanter. Utstyret var kost og spade. Her måtte vi ty til en helt spesiell teknikk for å finne de største skattene. De fantastiske gjenstandene vi fant, var hovedsaklig takstein uten noen som helst verdi for arkeologene. Vi mistenker sterkt at de robbet stedet for funn før vi fikk komme til.

Deretter var det rumling på høyt nivå, så vi tok turen til en Hot Pot restaurant. Her fikk vi koke vår egen mat og lage saus etter lystens ønsker. Det er herved fastslått at kanskje ikke alle bør søke kokkestudiet til neste år, men alle var enige om at opplegget var hen hao.

Resten av dagen var fri. Folk flest tok dagen med stor ro, utenom to, Karl & Co. Eller Marit om du vil. De tok nemlig en joggetur på bymuren. Her begynte de på hver sin side og møttes på midten, noe Marit var godt fornøyd med, til tross for at hun trynte an foran en gjeng med turister.

Vel vel. Godnatt fra Siri&Silje.