Dag 23 og 24

Gårsdagen begynte med frokost. Etter det kom det som Sumin hadde snakket om lenge og en del hadde mistet håpet om at det i det hele tatt skulle skje. Nemlig at vi skulle få se ville aper.

20100308-IMG_0017
Sondre prøvde seg på å be på buddhistisk vis
20100308-IMG_0036
Opplæring i templet

Men først måtte vi gjennom noen buddhistiske templer, og Sondre fikk prøvd seg på å be på buddhistisk vis. Etter litt tempelvandring og videre opplæring i hva som ikke er lov å gjøre i templene (peke og ta bilder), fikk vi se den første apen. Den satt for seg selv og så ganske ensom ut. Men det hjalp på humøret at Morten ga den en banan. Få minutter senere kom vi til et sted hvor det bokstavelig talt krydde av aper. Her fikk de fleste prøvd seg på å mate og klappe og ta blinkskudd av de små krabatene. Underveis i apebesøket viste apene seg fram på mange måter, og vi fikk se at småslossing og storslossing og regelrett krig var sentrale deler av livene deres. Vi lærte også at de var ganske frilynte når det kom til å parre seg, og de var i hvert fall ikke sjenerte.

20100308-IMG_0045
Morten ga ape en banan
20100308-IMG_0084
Karl og ape
20100308-IMG_0107
Sunniva matet aper
20100308-IMG_0055
Ape i Qianling-parken

Etterpå ventet lunsj på en kantonesisk restaurant. Da alle var mette besøkte vi Guiyangs vakreste paviljonger, som blir regnet som symbolet på byen. Så dro vi rett til Wal-Mart, av alle steder, for å handle inn ting til håpskolen. Noen skulle kjøpe skolebøker, noen skaffet skrivesaker, mens andre sto for innkjøp av sportsutstyr. Alle gruppene fikk utdelt et budsjett på 1000 Yuan. Og det er overraskende hvor mye man får for det beløpet på kinesisk Wal-Mart!

20100308-IMG_0169
I Jixiu-paviljong
20100308-IMG_0180
20100308-IMG_0183
Vi handlet inn ting for håpskolen

Middagen hadde elevene ansvar for å skaffe selv. Noen var ikke lei av pizza, og dro tilbake til Papa John’s, andre bestilte take-away og spiste på hotellet, mens undertegnede, Simen, Sondre og Morten spiste på en spennende restaurant med mat fra hele Asia og norsk laks. Vi hadde egentlig tenkt å bestille det siste, men vi glemte det utrolig nok. I stedet spiste vi haifinne og mye annet godt. Det spesielle med restauranten var at kokken sto ved bordet vårt og lagde maten.

Kvelden ble brukt på ymse vis. Noen gikk på kafe og drakk cognac og kaffe, mens andre dro på spa.

Neste dag skulle vi opp tidlig, for å slippe bilkøen som ofte var på vei til den landsbyen vi skulle til. Bussjåføren var tydeligvis ikke helt sikker på hvor denne landsbyen var, for vi stoppet først i feil landsby. Da vi kom til den rette landsbyen fikk vi fremvist noe som kun kan beskrives som utrolig merkelig, nemlig kinesisk markeopera. Ingen av oss, inkludert kineserne i gruppen, skjønte noen ting, grunnet den spesielle dialekten i området. Men det var nok egentlig litt underholdende, basert på reaksjonen til de lokale.

20100309-IMG_0034
20100309-IMG_0075
Den lokale markeopera i Jishou-landsbyen
20100309-IMG_0094
Hvem er han?

Da vi kom ut av operalokalet oppdaget vi noe spesielt. Snø! Vi er altså i det sørlige Kina, og for en uke siden var det 30 grader her. Men i dag snødde det altså. Som vi har skrevet tidligere skifter været fort i Guizhou! Snøen kom på et lite beleilig tidspunkt, i og med at vi stod foran en 2-timers vandring. Men vi fikk fort varmen i oss og koste oss mens vi bevegde oss mellom rapsåkrene.

20100309-IMG_0122
God natur i Jishou-landsbyen
20100309-IMG_0113
To-timers vandring roundt Jishou-landsbyen

Etter lunsj dro vi til Asias største foss, eller det som egentlig skal være det. For det har vært tørke i Guizhou de siste månedene, og det ga tydeligvis sitt utslag i vannmengden i fossen. Men det fine med at det var lite vann, var at vi kunne gå bak fossen og ta flotte bilder. En virkelig flott foss var det, og alle var begeistret.

20100309-IMG_0160
Hele klassen i Huangguoshu
20100309-IMG_0189
I huangguoshu

Etter dette dro vi til Anshun, hvor vi skal sove i natt. Dette er Guizhous nest største by. Vi spiste middag og slappet av resten av kvelden. Noen gikk på spa igjen, inkludert meg selv. Det var nice, for 86 yuan fikk varmtvannsbad, øl og massasje.

Håper dere der hjemme har det bra, og ja mamma, jeg skal ikke sløve så mye.