Dag 21 og 22

Dag 21

I dag satte vi på bussen i tre timer, men kjørte bare to av dem grunnet sykdom… Noen spiste, noen sov, noen hørte på musikk, og plutselig dukket det opp en parade av dragedans mitt i veien. Vi hadde fått beskjed om å gå en lang tur på tre timer, men dagen før hadde det regnet så vi gikk en kort tur på en time over en ås.

20100307-IMG_0197
Vi reiser i Guizhou-provinsen med denne bussen

Det første som møtte oss i Xijiang landsbyen var et mulldyr, og vi fikk risvin som velkomstdrikke av kona til landsbylederen. Vi innkvarterte oss i det store huset som hadde ca 8 soverom hvor landsbyparets barn en gang hadde sovet. Huset var utrolig lytt, og man kunne høre alt det de andre sa uansett hvor du var.

20100307-IMG_0184
Huset hvor vi overnattet i Xijiang-landsbyen

Etterpå tok vi en sightseeingbuss opp til en bakketopp, og fikk vite at dette var Kinas største Miao-landsby. På vei tilbake mobbet alle guttene Aina og Anna, totalt uprovosert… dårlig gjort.

20100306-IMG_0034
Vi tok sightseeingbuss til toppen av landsbyen
20100306-IMG_0039
Xijiang-landsbyen

Klokka fem skulle det være Miaodans. Guttene satte seg ned hos en lokal mann og lærte han at takk på engelsk er fuck you. Vi syntes Miaofolket var flinke til å danse, synge og drikke risvin på scenen, men Sumin syntes det var dårlig (alt for mye turistpreg). Til slutt var det fellesdans rundt bambusfløytene, og det endte med at alle vi som var med på dansen ble omringet av kinesere som ville ta bilde av oss. Njål skulle holde en unge, men han begynte å skrike.

20100306-IMG_0067
Vandring i landsbyen
20100306-IMG_0119
Miao-dans
20100306-IMG_0143
Nyål og kinesisk barn

Klokka syv var det middag hos landsbylederen. Vi samlet oss rundt bålet (som var inne) og sang sanger. I følge Sumin sa guiden vår at vi var mer livlige enn fjorårsklassen, men for alt vi vet kunne hun ha sagt at vi oppførte oss som aper og var skikkelig bråkmakere.

20100306-IMG_0158
Hos landsbylederen
20100306-IMG_0174
Middagen i Xijiang

Vi ble servert mat så det tytet ut av oss og servert hjemlagt risvin for å vise sin gjestefrihet. Guttene satte seg inne hos landsbylederen og drakk brennevin. Det endte i en heftig diskusjon om verdenspolitikk mellom Jens og Heibiao. Mens jentene samlet seg rundt bålet og hadde det kjempekoselig.

20100306-IMG_0181
Vi pratet med landsbylederens familie

På natten fant vi ut at huset var veldig lytt, og hvis noen åpnet en dør, hørtes det ut som om de kom inn i rommet. Det kan være at vi har blitt litt paranoide, men Eskil sa han hørte ei dame synge i tre tiden. Vi var hjemsøkt.

dag 22

I dag satt vi først to timer på buss opp en humpete veg, før vi fant ut at vi ikke skulle opp der likevel. Fjellvandringen ble avlyst pga tåke. På vei ned var det veiarbeid. Noe som resulterte i at vi som satt bakerst i bussen, hoppet en halv meter opp i luften hver gang det var en liten hump. Vi sov godt… Vi stoppet i Kaili for lunsj på hotellet. Etterpå kjørte vi i nok tre timer for å komme til Guiyang. Vi slappet av i noen timer på hotellet, og noen gikk rundt i byen. Klokka halv sju spiste vi middag på Papa Johns, en pizzarestaurant. Noen var fornøyd med å endelig få spise litt vestlig mat igjen, mens noen kunne godt tenkt seg kinesisk mat. Vi ble i alle fall mette, underholdning stod vi for selv, og det resulterte i headsetshooping for enkelte.

Hilsen Anna, Aina og Eskil

Comment (1)

1. Sumin

Hallo, hallo, 🙂
    Guiden vår har hatt mange studentgrupper fra forskjellige land. Jeg har tolket det hun mente om dere: en veldig kjekk klasse, så god stemning, flotte ungdommer, mye bedre stemning enn i fjor. 🙂 Det var alt hun sa om dere da dere spurte meg hva hun syntes om klassen hos landsbylederen i Xijiang. :-):-)