Dag 19 – Kaili med Miao-landsbyer

Det har vært en bra dag i dag. Den startet med en kjempe god frokost, med stekt egg, bacon, yoghurt og mye god frukt++
Etter frokosten tok vi buss i en time til en miao landsby, kalt Jidao miao. Her ble vi møtt av festkledde mennesker, lusheng musikk (store bambusfløyter) og risvin.
Vi hadde fått vite på forhånd at vi måtte drikke litt risvin når vi kom til landsbyen. Fordi dette er måten de ønsker oss vellkommen, å si nei ville være uhøfflig. Men, for å ikke måtte drikke opp hele skålen med risvin, fikk vi beskjed om å holde hendene våre bak ryggen, og ikke på noen måte ta i den, for gjorde vi det ville de helt oppi mer.

20100304-IMG_0146
20100304-IMG_0158

Det vi ikke viste var at vi måte gjøre dette flere ganger. For på vei inn til danseplassen hadde de stilt seg opp på tre bord etter hverandre og delte ut skåler med risvin. Denne risvinen var ikke akkurat noen fryd for ganen. Flere av oss brekte seg, og lagde grimaser til lokalbefolkningens store forbauselse. Forde de hadde nemelig gidd oss en mye mildere vin en det de vanligvis drikker. Vi fikk ca 28% alkohol, men i den orginale drikken fins det over 90% (vi er ikke helt sikkre på det korekkte tallet.)
Da vi endelig var kommet igjennom denne prøvelsen, og trodde at vi var trygge, kom de med enda mer, men her var det bare tilfeldig utvalgte som fikk.

20100304-IMG_0200
20100304-IMG_0213

De både danset og sang for oss. På den siste dansen fikk også vi bli med. Det var en enkel dans, med lette trinn så de fleste klarte å følge med.

20100304-IMG_0112

Tilbake på hotellet spiste vi nok et godt måltid, før vi trillet ut i bussen igjen. Nå var det nemlig klart for et museum om miao-folkets drakt, som var ganske imponerende. Og vi har konkludert at de slår de aller fleste norske bunadene i både brodering og sølv. ( selvfølgelig med unntak av hardangerbunaden og nordlandsbunaden ^^,)

20100304-IMG_0231

Etter at vi hadde sett det som var å se, fikk vi prøve selv, til stor glede for alle! Vi fikk prøve oss på å sy korsting og da de fleste var blitt flinke til det, fikk vi prøve oss på å sy en fisk(!)  For enkelte gikk dette greit, mens for andre var det kanskje en større utfordring, og de telte minutter. Undertegnede synes det var ganske gøy, og Ingelin var den beste ifølge lærerene.

20100304-IMG_0272
20100304-IMG_0306
20100304-IMG_0295
20100304-IMG_0273

Etter nok en god middag på hotellet, dro noen av guttene på fotmassasje. Mens enkelte av jentene dro for å finne karaoke på hotellet. På karaoken var det fult så vi bestillte til i morgen. Etter massasje og avslapping fant noen av oss ut at vi skulle finne en bar, så vi dro ned på hotellets lille kafee/bar. Der møtte vi noen kinesere som var så hyggelige å invitere oss på nettopp karaoke. Alt foregikk på kinesisk, så det var ikke mye vi forsto, men tilslutt fant vi ut at det var en bursdagsfest. Det var ganske kjekt, og vi fikk så mye drikke vi ville gratis.
Nok en vellykket dag her i Kina
xoxo
Sunniva og Ingelin

Comment (1)

1. IngvildX2

Det hørtes ut som en fin dag 😀

Vi har forresten en beskjed til Anna fra Alfhild. Hun har funnet nøklene hennes 🙂 De lå inni/under sofaputene/trekket og Alfhild fant dem da hun støvsugde der. 😛

Kos dere videre, så sees vi om to uker i Beijing!