Dag 13 – Tianzishan-fjellet (avatarfjellene)

Hei!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men jeg gjør et forsøk.

20100226-IMG_0076
Taubane tok oss opp til Tianzishan-fjellet
20100226-IMG_0140
Så mye tåke på fjellet

Vi fikk først frokost, slik vi får alle dager. Så dro vi til bussterminalen, hvor vi skulle ta bussen opp til taubanestasjonen. Der tok vi en veldig fin taubane opp til Tianzishan-fjellet. Disse fjellformasjonene er forresten de som inspirerte fotografen til store deler av landskapet i filmen Avatar. Når vi kom opp på fjellet ble vi først skuffet, fordi det var så mye tåke. Men senere utover dagen var vi heldige, og fikk bedre utsikt, da tåken lettet. Vi fikk beskjed om at det var tiger i området, sist sett av en turist i går. Vi fikk dessverre ikke se tigeren, og alle ble selvsagt veldig skuffet. På fjellene fikk vi sett en rekke utkikkspunkt, før vi dro til Zhangjiajie National Forest. Der tok vi en times lang rundtur i området. Underveis på rundturen oppdaget vi en rekke merkelige boder og utsalgssteder. Den merkeligste av alle, solgte skilpadder. Både jeg og Karl Magnus kjøpte en skilpadde til 30 yuan, under forpliktelsen at vi måtte slippe den ut i dammen ved siden av, som et buddhistisk rituale. Etter at vi var ferdig med rundturen, dro vi til verdens høyeste utendørsheis, og tok den ned fra fjellet. Den brukte hele 1 minutt og 37 sekunder på å nå bakken, og er 365 meter høy. Fjelltur på kinesisk vis.

20100226-IMG_0103  20100226-IMG_0087
20100226-IMG_0085
20100226-IMG_0135
20100226-IMG_0125

Etter fjellturen og lunsj fikk alle litt fritid, før vi skulle på et show laget for turister som besøker Zhangjiajie. I følge vår guide skulle showet inneholde sanger, dans, musikk og fortellinger fra Tujia, Miao, Dong og andre små minoriteter i området, men det var veldig litt kulturelle innslag i hele programmet. På starten av showet var det en auksjon for skolene i området som trenger økonomisk støtte, hvor jeg holdt på å kjøpe et bilde jeg ikke ville ha. Noen ganger føler man en sterk dragning mot å løfte armen uten grunn. Spesielt under auksjonspress. Etter auksjonen begynte selve showet. Det varte i ca. 2 timer, og inneholdt mye sang og dans, og en liten dose humor. Sumin var en av showets mest misfornøyde kunder. Hun mente at vi hadde kastet bort to timer av livet vårt og at det ikke var på noe estetisk nivå. Jeg syns faktisk det var ganske fin instrumentalmusikk, men sangen kunne være litt skjærende. I følge Morten og mange andre var det rett og slett helt jævlig. Noen fikk til og med migrene.

Alt i alt har Dag 13 vært en rolig dag, med litt fjellvandring og merkelig underholdning.

Hilsen Sondre

Previous Post

Next Post

Comment (1)

1. IngvildX2

Her har ingen migrene! 🙂

Eller, Ingvild har vondt i hodet, men det går bedre nå. Hun har fått plaster i panna. Et kult ett. Med biler på! Jeg har ikke vondt i hodet, men den ene fingern min har downs. Det var det Ingvild sa, selv om den egentlig bare har bestemt seg for å samle masse blod på et sted. Den er rett og slett litt hoven. Sånn går det når man er så voldelig som jeg er. Jeg og Ingvild krangla litt om pannekaker i dag. Vi var sultne. Så, da er det ikke rart at det gikk litt hardt for seg! Men det får vi bare tåle.

Kos dere masse videre! (Fikk dere lyst på pannekaker nå? Med blåbærsyltetøy og bacon og sukker?)