Dag 11 og 12

Etter panisk, men akk så nyttesløs leting etter Bårds pass, ventet en monoton busstur tilbake til Hangzhou. Vi var klare for en god og lang togtur som skulle føre oss til Zhangjiajie. Toget var av typen gammelt, saktegående ikke-ekspress-tog. Der ble vi sturet sammen på same vogn, sammen med noen svette og illeluktende kinesere. Vi forsto fort hvorfor det var slik, ettersom dette toget absolutt ikke hadde noen ventilasjon, og konduktørene stilte seg svært skeptiske til å åpne vinduene. At Njål absolutt skulle tørke boxerene sine i midtgangen hjalp heller ikke.  På dette toget skulle vi da være de neste 17 timene.  Det var selvfølgelig også umulig å ta seg en dupp (bortsett fra for Bård, selvsagt), for hvert tiende minutt kom det en mann med ei tralle full av frukt, leker og drikke brølende med tidenes bulldoserstemme nedover midtgangen.

20100224-IMG_0004

På toget

20100224-IMG_0012

Nyål og boxerene sine

Til tross for de grusomme forholdene fikk vi tiden til å gå ganske kjapt. For Saken var at vi møtte en Gal kineser som kalte seg ”Axy”. Han hadde veldig spesiell musikksmak. Jeg trur han kalte det Nu Techno. Men han gikk av ganske tidlig. Etter det kjøpte Haibiao og Anna seg en slags klissete gummileke som de slengte rundt seg og hadde krig med, til hele vognens store fornøyelse. Jens fikk den store æren av å få en slik i øyet. Han ble sur og la seg i protest. Når vi ble leie av det, kjøpte Haibiao peanøtter som han kastet opp og vi tok imot med munnen. 30 peanøtter senere var han så utslitt at vi måtte gi oss.  Vi tok kvelden ganske tidlig etter en lang dag med å sitte på rævva, og fikk oss en god natts søvn, til vi våknet tidlig om morgenen 25 februar.

20100225-IMG_0021

Den første frokosten i Zhangjiajie

Vi rullet inn til Zhangjiajie i nitiden. Her fikk vi vårt første møte med den lokale guiden Mr Hu, eller ”Sam”.  En spesiell kar med særegen engelsk aksent. Vi spiste ”BRÆÆKFÆST” på et finere hotell før vi kjørte til hotellet vi skulle bo på. Et helt ok 3-stjerners hotell i fjellområdet. Her spiste vi lunsj før vi tok buss opp til foten av fjellene hvor vi vandret langs en liten elv. Veldig vakkert område med høye steinformasjoner som vi skal bestige i morgen. Men også denne turen brakte med seg en enorm skuffelse. Både her og i Huangshan har vi blitt fortalt av Sumin at vi nesten var garantert å se aper. Men neida! Ikke en eneste en.

20100225-IMG_0046
20100225-IMG_0033

Vandring langs en liten elv i Zhangjiajie

Etter turen begynte det som skulle bli det beste med hele dagen. Nemlig bursdagsfeiringen. Karl Magnus og Morten fyller begge 20 år 25 februar, og det måtte selvfølgelig feires med brask og bram! Etter en pangstart med fyrverkeri ventet en flott middag med rødvin og bursdagskake. Etter den fulgte guiden oss til en veldig fin massasjeplass hvor Morten, Karl Magnus, Marit, Njål og Simen fikk en fantastisk massasje av veldig fnisete kinesiske jenter. Det gjorde godt for de såre føttene våre.  Vi fikk samtidig beskjed om at Sondre hadde investert i enda mer fyrverkeri, og det måtte jo brukes! Det hele ble ekstra spennende når rakettene fant veien mot husene til de lokale folkene. Alt i alt var det en flott bursdagsfeiring!

20100225-IMG_0056
20100225-IMG_0063

Karl Magnus og Morten fyller begge 20 år 25 februar

20100225-IMG_0064

Superhilsen fra Morten og Jens

Comments (3)

1. Haibiao

På toget var det ikke bare “illeluktende kinesere”. Det var “illeluktende nordmenn” også.

2. Ingvild

Ingenting er som illeluktende nordmenn og kinesere blandet. Det er en aroma som bare noen få utvalgte får oppleve på nært hold hvert år, og dere har vært så heldige å få oppleve det! Altså, jeg blei veldig misunnelig, skulle gjerne hvert med på den togturen! For å si det sånn!

Håper dere får se aper, vi har ingen aper her hvertfall. Tror jeg, men det er vanskelig å si sikkert.

Kose dere masse! Det gjør vi hvertfall her på skolen faktisk 😀

3. sumin

Hmm, dette minner meg om prat på skolen om at utlendinger luktet vondt under denne tiden da det var internasjonalklasse.

Ingen lukter vondt eller ille. Vi har forskjellig kroppslukt på grunn av forskjellig kost som vi er oppvekst med.

Vi vil gjerne oppfatte at det som vi ikke er vant til er merkelig eller fremmed. Følelsen av fremmedhet eller merkelighet er dessuten gjerne gjensidig. Kinesere lukter mer eller mindre ”hvitløk” mens nordmenn lukter mer eller mindre ”surmelk”.:-) For å si det enkelt! 🙂

Jeg vil tro dere kommer til å oppleve en masse ting som er fremmed og merkelige under denne turen og håper at opplevelsene kan være nyttige på sikt.

Det er viktig å huske at dere er gjester i det svært store landet med mange kulturelle variasjoner. For meg føler jeg ofte at jeg også er gjest i mange landsdeler i mitt hjemland. 🙂