Dag 9 og 10 – Huangshan, de gule fjellene

Ja, da var vi nede fra de gule fjellene, trøtte og slitne, og veeeldig fornøyde!

Kina-Dag9-10 351
Marit og Karl M. var først oppe!”

Turen begynte tidlig mandags morning etter en god kinesisk frokost, og en kortere busstur. Første to++ timene gikk til å gå opp fjellet… opp tusenvis og tusenvis av trapper… Men, når vi hadde nådd toppen var alt fryd og gammen!

Kina-Dag9-10 327
Ja, det var mange trapper”

Jeg og Marit var først oppe, kort etterfulgt av Eskil. Etter en time fant vi ut at de andre hadde gått opp til Beginning to believe peak hvor det var helt utrolig utsikt! (som du kan se i galleriet senere)

Etter at vi hadde sjekket inn på det firestjerners hotellet Shilin Hotel som lå ved North Sea tok alle seg en dusj eller et bad for å fjerne svetten etter den over en mil lange trappeturen.

En morsom ting å bemerke seg ved Huangshan fjellene er at det finnes aper der! Og, flere steder på vei opp ble vi møtt av disse skiltene:Kina-Dag9-10 326
Med litt dårlig engelsk står det: “Attention to the groups of monkeys active haunt, do not cast food and tease them” xD Chinglish slår aldri feil!”

Etter en god dusj var det nok en fantastisk overdimensjonert kinesisk middag. (Seriøst, vi har aldri klart å spise opp en kinesisk middag her!)

Soloppgangen i Huangshan er noe å få med seg, så vi avtalte å våkne klokka 0500 dagen etter for å få gode plasser til soloppgangen som var rundt 0700… laaaaang venting, men veldig verdt det!
Vi våknet klokken 0500, åt litt, tok på oss varme klær, og gikk på toppen av Beginning to believe peak der det visst skulle være den beste utsikten. Mange hadde med seg kameraene sine og ventet tolmodig! Jeg tok med stativ og tok et bilde av hotellet mens vi ventet:Kina-Dag9-10 065
Shilin hotel”

Njål filmet hele soloppgangen, og vi håper på at det ble en awesome film! Jeg og Morten og de fleste andre (inklusive alle kineserne og en koreaner som var der) tok mange bilder, her er ett: (andre kan du se i galleriet)Kina-Dag9-10 154

Etter fotograferingen så var det på tide å sove til klokka 0830 for utsjekking og videre vandring i de gule fjellene! Den biten tar Marit her:

Kina-Dag9-10 250
Klassebilde på utsiktsposten rett ved hotellet”

Det var her dagens fjelltur begynte. Jeg oppholdt klassen i omtrent fem minutter ekstra, due to de deilige varmekablene i madrassene på hotellet. 🙂 Det var virkelig vanskelig å forlate varmen i senga og forberede kroppen på kulden i rommet. Heldigvis viste det seg å være svært mye varmere ute enn inne på hotellet, så jeg overlevde visst allikevel.
Kina-Dag9-10 281
Visste du at gelenderet som ser ut som er laget av tre, faktisk er av betong? – Loool”

Turen i dag var litt lenger enn gårsdagens, ettersom vi nå dro innom mange av toppene i nærheten. Lengden på turen var 13 km (noe som er ganske langt i trapper som enten går rett opp eller rett ned!) og vi var trygt nede på bakken i to-tiden. I dag var nok dagen alle vil betrakte som den første skikkelige vårdagen, med fantastisk temperatur og strålende sol! Da vi gikk av bussen i Tunxi slo den varme vårluften mot oss, som om vi nettopp kom av et fly i syden.

Ingelin og Sunniva ble forresten tatt svært mange bilder av på veien ned fra fjellet. Jeg tror det kommer til å ta lang tid før jeg forstår hvorfor vi er så spennende. De har jo sett whites før lizzom. Fo sho. Word.

Resten av dagen gikk som et tog på skinner; raka vegen! Jeg og Karl dro på shopping. Vi har nå handlet oss lunsj til i morgen (det blir tidenes reisedag!) og Karl har handlet en svært ekstravangant duke-penn. Det er ingen vanlig kulepenn må du tro! For dette er faktisk en blekk-penn (med utskiftbar blekkpatron – that’s right!) You go Karl! 🙂

Men nå ska “eg å han Karl turan’ “ , “tog ‘ru an’?”. Ja, me ska nemlig legge oss. Skjønnhet kommer nemlig ikke innenfra, men fra en rett mengde søvn. Og gjerne en kam.

Peace out, all yous out there! Go natt! Hilsen fra Marit og Karl 🙂

Comments (2)

1. Ingvild

Fy søren, blir nesten litt misunnelig jeg. Men jeg hadde min egen flotte fjelltur på lørdag 😀 Man trenger nemlig ikke dra så langt for å få se fine fjell. MEN jeg hadde lett dratt til kina for å se fine fjell, for å si det sånn. Elsker soloppgangen, for en flott tur dere har! Gleder meg til å reise selv nå, er ikke mange ukene igjen 😀 Litt over 2 😀

Kos dere videre!

2. Olavh

Det høres og viser i tekst og bilder at det var opplevelser i mengder. Det er imponerende med så mye trapper, alt de har laget kineserne. Kan noen si hvor mange trapper det ble elelr stigningen opp til utsikten? Forsatt god tur og gode dager ønskes fra Klepp!