Dag 5 – Tur til Sumins mor

Dagen for å forlate Shanghai hadde kommet. Vi måtte våkne tidlig og måtte være sjekket ut før klokken var kvart på 10. Frokosten gikk kjapt unna for de aller fleste, som bestod av pannekaker/lapper og noen rista brød. Mestedelen av oss klarte å være om bord på bussen rundt 10. Problemet var at bussen ikke hadde lov til å parkere der den stod, og derfor burde vi ha reist så fort som råd. Ikke alle klarte å være ombord til den gitte tiden, og Njål hadde klart å glemme både kamera, mobil, lader og sikkerhetskode-dingsen til bankkontoen sin, samt en bok. Buss-sjåføren ble småirritert på forsinkelsen, men til tross for alt så kom vi av gårde ikke så altfor sent.

Vi fikk beskjed om at bussturen skulle ta ca. 4 timer. Jeg tror turen var noe lengre, for Sumin sa hele tiden at det var enda litt lenger hver gang vi spurte. Vi kjørte over verdens lengste bro, noe som Sondre har ventet lenge på (se bilde på toppen). Men etter 10 minutter med intet annet enn sjø på begge sider, var ikke Sondre, eller noen andre for den saks skyld, overbegeistra over broen.

Når vi nådde destinasjonen vår, Putou, sjekket vi inn på et ganske respektabelt hotell – store og varme rom, fin innredning, gode senger, fin resepsjon og god mat, rett og slett hele pakken. Ved hotellet ventet også Haibiao på oss, noe som alltid er like kjekt.

Det som videre skjedde var at vi var ute på tur, først gjennom en del av byen og etterpå ut i mer grønne omgivelser. Vi gikk opp noen steintrapper og fikk tatt noen gode bilder av blant annet utsikten. Videre fikk også møte en barndomsvenn av Haibiao og sønnen hans, og det skal sies at sønnen og Karl ble gode venner.

Når vi kom tilbake på hotellet møtte vi Haibiaos familie samt moren til Sumin, og noen av oss fikk prøvd oss på kinesiske samtaler – variert resultat. Videre så spiste vi mat på hotellets restaurant, der vi fikk servert alt fra blekksprut til noe som smakte som middelmådig, norsk kjøttkakesaus. Bra stemning rundt bordene og god mat er alltid like hyggelig. Sunniva ble også beskrevet som “svært vakker”, av en ung kinesisk dame som ville ta et bilde sammen med henne, rødmingen kom nok dessverre med på bildet, Sunniva!

IMG_0104 IMG_0110
Kinesisk mat
Sunniva ble beskrevet som “svært vakker” i Kina

Resten av kvelden ble brukt til fyrverkeri og en bilde-frenzy av en annen verden, de fleste er veldig ivrige til å prøve ut de nye kameraene.

Se på fyrverkeri

Da jeg, Karl, Eskil og Simen var på vei tilbake til hotellet om kvelden ble vi invitert inn av noen lokale for et spill majong, samt at vi ble tilbudt varmt vann og peanøtter – fin opplevelse selv om kommunikasjonen enda går mye på kroppsspråk.

Nyål, Morten og Jens har fot massasje

Alt i alt har det vært en fin dag, og i morgen beveger vi oss videre mot Hangzhou.

Hilsen Bård, og god natt!

Next Post

Comments (3)

1. Olav Horpestad - Klepp

Flott å lese om inntrykk fra Kina! Både de store landemerkene i storbyen og det som dere finner i utkanten. Vi tro det venter nye inntrykk når det blir mer reise innover “landet”. God tur videre!

2. Ingvild

Dagens kommentar fra Ingvild kommer faktisk mange timer etter at hun leste innlegget. 😛 Det er gøy å lese om det dere gjør! Og å se bilder! Høres ut som dere har en flott tur så langt! Kos dere videre, og hils til alle sammen, fra begge Ingvildene 😀

3. Kjempeflott å lese og å få se bilder fra det dere opplever. Oda og Noa venter spent på å få se flere bilder av tante. God tur videre!!