Dag 3

Hostelet har veldig harde senger, men størrelsen er utmerket! De er veldig brede 🙂 Flott! Plass til mange rare ting ved siden av hodeputen.

I dag stod vi opp klokken halv ni til frokost på hostelet, hvor vi fikk brødskiver med bacon og eggerøre. Karl fikk bare brød og bacon.

Etter frokost tok vi turen til Shanghai World Financial Center. Det er den spesielle bygningen som ser ut som en gigantisk flaskeåpner. Der tok vi turen opp til etasje nr. 100, hvor vi fikk fabelaktig utsikt over (stort sett) hele Shanghai. Simen, Bård og Jens kjøpte en litt mindre utgave og har nå hver sin flaskeåpner til odel og eie. Bård synes det er veldig viktig å presisere at han kjøpte denne først, selv om det var Simen som først fikk betale.

Etter turen til flaskeåpneren (bilde kommer senere) gikk turen til the bund. Altså en spasertur bort til elva, som går gjennom Shanghai. Deretter gikk vi til lunsj på et kjøpesenter ikke langt unna. Dette kjøpesenteret har 9 etasjer, og hver etasje er gaanske store! Uansett. Her fikk vi servert mange forskjellige retter, blant annet Sondres favoritt; dumplings, selv om han ikke var så veldig begeistret over de vi fikk, ettersom fyllet var sjømat.

I dag har vi også besøkt Shanghai sitt byplan museum. Her har de laget Shanghai i trefigurer med en liten sti rundt, slik vi fikk se byen fra alle sider. De hadde også flere etasjer. En med informasjon om Shanghai og en etasje med beskrivelse om flyplassen Pudong. Det var en etasje til, men etter de tre nevnte var vi ganske klare for å gå videre.

Trafikken her i Shanghai er noe for seg selv. Med minst tre kjørefiler i hver retning er det ganske så travelt. Selv om du venter med å gå veien på grønn mann, kan du likevel risikere å bli påkjørt. Noe av det jeg synes er ganske kult er at den grønne mannen varer i minst 45 sekunder, med nedtelling til rød mann. Det tryggeste er allikevel å huske å se til begge sider før en krysser veien.

Nå var målet et undergrunnsmarked, hvor visstnok alt skulle være veldig billig. Sumin hadde gitt oss beskrivelser, men vi fant det ikke uansett hvor mye vi lette. Så vi gav opp jakten, og returnerte til det kjente kjøpesenteret. Her gikk vi og vandret til det var middagstid (altså halv 7-7). Når vi skulle spise fant vi ut at det ikke var plass til alle på noen av restaurantene, så vi fikk utdelt penger og gikk og spiste hvor vi ville. Simen, Bård og Eskil endte opp på en kinesisk restaurant, hvor de håpet på å brilijere med det (lille) av det de kan av kinesisk. Men ingen på restauranten forstod hva de sa, untatt Eskils lille kommentar “fanshang de”, som betyr forkastelig, eller uhørt.

Etter middag fikk Jens, Njål, Sondre og Morten seg hver sin hårklipp. Morten var litt mindre fornøyd og synes nå han ligner enda mer på en jøde.

På vei tilbake til hostelet tok Karl masse bilder av skyskraperne at night (altså med tøffe lysshow), som senere skal publiseres.

I det hele tatt en veldig fin dag!

Med vennlig hilsen Marit 🙂

God natt!

Comments (2)

1. IngvildX2

Da kommer dagens kommentar: Gøy å høre om hva dere gjør, spesielt i Shanghai for oss i animasjon, som drar dit selv om noen uker- (veldig få, tre uker faktisk :D)

Vi koser oss her på skolen også, selv om det er stille uten alle dere andre.

Kos dere kjempemasse og om ikke alle får lest denne kommentaren så får dere hilse til alle sammen 😀

Til deres informasjon, så sover dere når jeg skriver dette, siden dere ligger 8 timer foran oss. Så om det skjer noe i fremtiden så si fra til oss! 😛

2. Marius Rostad

hæhæhæ, glær mæ t å sje hårklippen din Morten!! Du får legg an t afro igjen som i gamle dager!