Yoyo! Da var det Ina og Marja sin tur til å skive blogg. Det hele startet en tidlig morgen, etter 2 lange dager i båt. Foran oss lå et nytt mystisk land, Japan woop woop. Men vent! Før vi kunne komme i land måtte alle sjekkes for feber, heldigvis kunne alle komme i land uten problemer. Etter en del fangirling (og fanboying) tok vi første tog til Kyoto. Klassen ble delt i to, fordi hosteller i Japan ikke er store nok for 25 bråkete elever fra Norge. Alle leverte bagasjen sin til K’s house hostel, før vi begynte på oppdrag: finne mat.

Etter lunsj dro klassen til et revetempel med stilige porter, Fushimi-Inari. Det var mange torii porter opp mot en liten topp, portene bringer lykke og hvem som helst kan kjøpe en slik port (hvis man har peng). De hvite revene er sendebud for risguden.

Ny dag nye tempel.. Sanjūsangen-do tempelet var ganske imponerende. En diger samling med 1001 statuer, 28 guder og hele 43 armer på ”main” Buddha. Det ble mange tøffe bilder ute i hagen.

Den neste attraksjonen var i en grei gå lenge fra Sanjūsangen-do tempelet, dvs. nytt tempel. Kiyomizudera tempel er et renselsestempel, vi kunne gjøre ulike ting for å forbedre lykke, karriere, kjærlighet og visdom. Flere i klassen valgte å drikke fra visdom elven, føler meg smartere alt ;p

Etter intens rensing av sjela, bussa vi i ca. 55 min for å komme til en zenhage og en bambusskog. Ingen pandaer da 🙁 Husker at været var veldig bra den dagen, så noen ble også solbrente. Gao Manda mistet lommeboken sin, men noen snille turister fant den, sikker pga. all lykken vi har samlet fra templene. På kvelden dro vi til Gion for å speide etter Geisha og Meiko, som paparazzi.

Neste dag tok vi tog til Nara for å besøke sikahjort og Kinkauji templet. Nara var hovedstaden i Japan i en periode, derfor er det fremdeles mye kulturhistorie der. Vi matet dyrene mens vi var på vei til templet med spesielle kjeks. Hjortene var ganske late og noen gadd ikke å reise seg for å spise, men søte var de. Da vi kom frem til templet fikk vi se digre byggverk, alt var laget av tre. Inne satt han, en gigantisk Buddha, faktisk den største Buddhaen av bronse.

Torsdagen var en fridag, noen bestemte seg for å leie sykler. Marja, Ina og Gao Manda dro til catcafé, mens andre dro til park og tempel. Vi hadde også teseremoni, og vi var delt opp i fire grupper. Mange var litt spente før timen, men null stress, te-hosten vår var verdens hyggeligste dame. Der fikk vi lært hvordan man lager grønn te, og om høflighet under en teseremoni. Vi dro fra Kyoto til Tokyo med nattbuss ( tok 10 timer!!).

Til slutt ville vi nevne noen highlights fra Kyoto. Byen er veldig ren og delikat, det virker som at japanere fokuserer mye på hyggene. Det kan vi se på doene og dusjene. Til og med offentlige doer har setevarmer og spyling. Klassen spiser en del bentobokser, små matpakker til en billig pris. Det er mye dyrere med mat i Japan, så det var et godt alternativ. Mange turister har på seg kimono, så skjønt. Å sykle i Kyoto er en fantastisk opplevelse, det er mange små sykkelveier nære elven og sakura trærne ser idylliske ut.