Guilin & Yangshuo

March 16th, 2017 / / categories: Kinaklassen 16/17, Studietur 2017 /

Vi kom tidlig fram til Guilin med tog, og mange var sultne etter mangel på frokost. Men det stoppet ikke kinaklassen fra å utforske Guilin. Vi gikk langs elva til et fjell som gikk rett opp av det ellers flate landskapet. Vi gikk trappene opp til toppen og fikk utsikt over hele byen.

Det gikk en naturlig tunell under fjellet med butikker som solgte for det meste klær. På enden av tunellen kunne man gå helt ned til elva. Mange i klassen prøvde seg på bueskyting på bunn av fjellet siden vi kunne skyte 5 skudd for 10 yuan.

Vi gikk tilbake langs elva, men fortsatte forbi hotellet for å se resten av byen. Det første vi ser er Sun and Moon Pagoda.

Guilin har 4 innsjøer som de har laget kanaler mellom, og bygd pene broer over. Vi går over en bro til en liten øy midt i den andre innsjøen.

Da vi kom tilbake til land fikk vi noen beskjeder, også hadde vi fri resten av tiden i Guilin. Noen gikk tilbake til hotellet, noen gikk videre rundt innsjøene, noen gikk seg bort, Amanda blåste gigantiske såpebobler og fikk mye oppmerksomhet fra forbipasserende.

Midt I byen var det et stort åpent område, og under bakken var det et gigantisk market som hadde hundrevis av klesbutikker, og bare klesbutikker. Kjøpesenteret over gata hadde også nesten bare klesbutikker. men rett utenfor hotellet gikk en lang gate gjennom nesten hele byen der man kunne kjøpe alt av mat, smykker, kunst og … klær.

Dag 2 i guilin. Vi møtes sent på morgenen og går sammen til en kjempestor bokbutikk for å kjøpe inn ting vi trenger til håpskolen.

Guilin ser ut som en helt ny by på kvelden. Alt av gater, broer, fjell og bygninger lyser.

Vi drar fra Guilin tidlig på morgenen for å kjøre bambusflåter nedover Li elven. Når vi nærmer oss elva ser vi flere og flere sukkertoppfjell. Mange går rett opp av bakken.

Vi kommer heldigvis 2 minutter for sent for å kjøre flåtene med en gang, så vi må vente i 90 minutter. Vi går oppover langs elva sammen med noen kuer, og finner noen uferdige bygg. Der tok vi det kuleste klassebildet til nå.

Etter litt gikk vi ut på en strand full av steiner på størrelse med tennisballer, og finslipt av elva. Vi spiste lunsj på stranda og vinket til båtene som kjørte forbi.

Klokka nærmet seg 12, og vi gikk tilbake for å gjøre oss klare for neste runde med bambusflåter. Vi satt 4 i hver båt mens vi kjørte sakte nedover elva.

Da vi gikk i land tok vi små busser mot en liten by langs elva. Der kjøpte nesten hele klassen mangojuice. Og en liten gjeng startet å gå opp et lite fjell. Det var veldig varmt, og lufta var så fuktig at det føltes som om vi svømte opp fjellet.

Da vi kom opp til toppen fikk vi kjempegod utsikt, og vi kunne se fjellene langt vekk forsvinne i tåka.

Da vi kom ned fra fjellet ventet resten av klassen i bussen, og vi kjørte videre mot Yangshuo