Blogging fra Beijing

March 7th, 2016 / / categories: Kinaklassen 15/16, Studietur 2016 /

20160306-DSC06157

Denne gangen er det Simon som blogger fra Kinas hovedstad, Beijing

Etter oppholdet vårt i Yangshuo sto turen endelig for Beijing. For å komme oss hit måtte vi igjen by oss ut på en lang togtur. Denne gangen var vi derimot booket inn på første klasse, noe som gjorde det til en betydelig lettere tur enn forrige gang. Da vi kom frem om morgenen sjekket vi inn på ungdomshostellet vårt, før himmelens tempel var det første som sto på programmet. Dette er et av de viktigste landemerkene fra Beijing, som består av et sirkelformet tempel på en forhøyning av hvit marmor. Her tilbrakte vi et par timer, før vi dro tilbake til hostellet. Om kvelden besøkte vi et turistmarked noen kilometer vekke fra hostellet, som viste seg for å være en ypperlig plass for å prute!

DCIM101GOPROG1969969.

himmelens tempel

Dag 2 begynte med at vi dro til Longtanparken i Chongwen, like øst for Himmelens tempel. Mens vinden blåste og temperaturen var nær null grader, hadde vi tenkt å prøve å få varmen i oss med hjelp av litt morgengymnastikk. Dette ble derimot aldri noe av, men rundt omkring i parken var det likevel flere ting som varmet, hvor folk drev med alt fra kung-fu til badminton.

20160305-DSC06035

I longtanhu-parken danset Siri, Ingvild, Eva, Emilie og Rose sammen med lokal folk

20160305-DSC06037

Siri og Katrine viste Kungfu i Longtanhu-parken

Etterpå dro vi til Yiheyuan(Sommer Palasset), som er et slott fra antikken som ligger på en høyde på cirka 60 meter og grenser til en sjø. Slottet i seg selv består hovedsaklig av en mengde palasser og hager.

20160305-DSC06096

Eirik og Simon ved Kunming-sjøen i Sommer Palasset

20160305-DSC06114

I Sommer Palasset

Søndagen var den mest innholdsrike dagen vår i Beijing, hvor flere aktiviteter sto på programmet – en av dem var å få et gjensyn med selveste Master An! Det er og verdt å nevne at en tidligere elev fra Kinaklassen var med oss i dag. Han het Michael, og studerer for øyeblikket i Beijing.

Den første tingen vi gjorde var å besøke den forbudte by. Dette er selvfølgelig en viktig begivenhet, men da det var tidlig på dagen og temperaturen enda ikke hadde tatt seg opp siden fredag sto kanskje ikke entusiasmen på det sterkeste under besøket.

20160306-DSC06202

I Den Forbudte By, Michael Larsen ble med oss

Etter den forbudte by dro vi til to templer – et konfusiansk tempel og et som handlet om Buddhisme. Her fikk vi blant annet gjennomført et buddhistisk ritual som gikk ut på å tenne en slags fakkel mens man tenkte på et ønske.

DCIM102GOPROG2930499.

Buddhistisk ritual i Lama templet.

20160306-DSC06320

Jørgen og Eirik i det konfusianske tempelet

Etter en lang dag dro vi tilbake til til hostellet, hvor vi slappet av i noen timer før vi dro for å spise and. Med oss nå var den tidligere kung-fu læreren vår, Master An. Det var en veldig hyggelig kveld og selv om språkbarrieren var der, var det tydelig at alle satte pris på gjensynet.

20160306-DSC06346

Vi traff Master An i Beijing!

Den nye uken ble startet med en høyst etterlengtet attraksjon – turen til den kinesiske muren. Etter en to busstur på to timer var vi fremme med Mutianyu, hvor vi hadde valget mellom å ta en gondolheis eller gå i 30 minutter for å komme oss opp. I dag var været overhode ikke noen ulempe, hvor solen skinte og det var frisk bris. Litt småkjølig var det kanskje, men det var uansett greit å få litt variasjon fra det tunge klimaet i Beijing. Etter å tilbrakt to gode timer på muren, dro vi ned igjen. Nå var mulig å ta en slags bob-sklie for å komme seg ned. Senere på dagen sto et kung-fu show på programmet. Ingen visste noe om hvordan det skulle være på forhånd, men det viste seg å være veldig underholdende.

20160307-DSC06391

På Den Kinesiske Mur

20160307-DSC06367

MUTIANYU – Den kinesiske Mur

20160307-DSC06564

Kungfu Show

Da var bloggingen over fra Beijing, og Kinaklassen ser nå spent frem til nye eventyr!