20160229-DSC05751

Hei igjen!

Dagen startet med at vi reiste nedover Li-elven med hjelp av bambusflåter (eller rettere sagt bambuslignende plastflåter.) Etter en times tid ankom vi Yangshou. Der sjekket vi inn på Wada Hostel, som var et lekkert hostell, med store senger og gratis håndklær. Nå fikk vi også endelig sjansen til å få vasket klær på et lokalt vaskeri! Men det var ikke lenge vi kunne få slappet av, før vi måtte gjøre siste finpuss på Håpskolemanusene våre!

20160228-DSC05555

bambusflåter på Li-elven

20160228-DSC05609

Fin natur langs Li-elven

Håpskolen er en fattig barneskole, som Møre FHS har støttet økonomisk helt siden 2003. Vi besøker denne skolen hvert år, der vi leverer pengene vi har samlet inn i løpet av året. Samtidig, mens vi er der lærer vi elevene litt engelsk i løpet av de to dagene vi er der. Alle elevene i klassen våres har forberedt seg til hver sin egen klasse.

Første dag på Håpskolen

startet med at vi måtte stå opp halv 7!!! Etter det hadde vi en liten frokost på et hotell i nærheten. Deretter leide alle sammen sykler, og noen til og med tandemsykler. Etter tredve minutter med sykling kom vi endelig fram til håpskolen. Da vi ankom ble vi mottatt med store smil, latter og kjempespente unger. Det var også da vi kjente nervene begynte å komme (hvertfall til meg og Einar).

DCIM101GOPROG1509700.

Klare til å sykle til håpskolen

Da tiden endelig kom for å møte de forskjellige klassene våre, var vi spente og nervøse. Når vi kom inn i klasserommet tok alle elevene mot oss med åpne armer! Meg og Einar hadde tredje klassen, sammen med Jørgen U og Simon. Vi hadde første timen vår sammen, der vi introduserte oss selv. Deretter gikk vi rundt og prøvde å bli mer kjent med klassen. Etter introduksjonstimen, var det Simon som hadde sin time. Simon lærte elevene forskjellige verb på engelsk, og hadde mange leker hvor man skulle utøve verbene (f.eks. Danse, løpe og hoppe).

20160229-DSC05650

Engelsk undervisning

20160229-DSC05653

Undervisning i førskole klassa

Deretter var det min tur (Einar). Jeg viste frem bilder av forskjellige norske dyr og lærte elevene de engelske navnene på dyrene. Etter det hadde vi noen repetisjonsleker. Og i slutten av dagen avsluttet vi timen med sangen “Old MacDonald had a farm”, som ble en stor suksess, med Nikolai på gitaren! Da første skoledag var over tror vi at alle satt igjen med en god følelse inni seg.

DCIM101GOPROG1589768.

Niko spilte gitar

Dag to på håpskolen

var vi så heldige at vi fikk ta buss, isteden for å sykle. I dag var det jeg som startet skoledagen (Nikolai). Timen gikk ut på å lære elevene engelsk gjennom sang. Vi spilte “Old Macdonald had a farm” en gang til, “Head and shoulders, knees and toes” som nådde et heidundrenes tempo etterhvert. Dagens storoppgave var å lære elevene “Baby” av Justin Bieber, noe de fikk glimrende til! Elevene storkoste seg også, når Simon viste sin Hip-Hop side, og rappet hele Ludacris sitt vers i sangen. Til slutt delte Jørgen ut norsk sjokolade til elevene, nemlig kvikk lunsj! Dette var en stor suksess.

20160229-DSC05639

I klasserommet

Etter timen ble vi invitert til matlaging av elevene. De hadde satt opp forskjellige grupper, som lagde haugevis av forskjellige retter til oss. De var sinnsykt flinke, og ordnet all mat og steking helt selv.

20160301-DSC05830

Barna laget god mat på bål.

Da vi var gode og mette, inviterte de oss til et avslutningsshow. Der hver klasse på skolen hadde forberedt sine innslag for oss. De imponerte stort, med forskjellig danser og sanger. Problemet her. var at vi også måtte ha noen innslag. Det var ikke før de siste ti minuttene før showstart at vi bestemte oss for hva vi skulle gjøre. Vi kom opp med tre innslag. Simon og Einars berømte, fantastiske strippedans ble fremført (heldigvis med klær fortsatt på denne gangen). Etter det framførte vi to sanger på sparket, “Jenter” av Di Derre og “Baby” av Justin Bieber (Det gikk som det gikk, hehe.)

20160301-DSC05869

Dansen av jentene fra 5. klasse

20160301-DSC05962

Vi bidro også i underholdningsprogrammer

Etter showet prøvde vi å utnytte de siste minuttene med ungene før vi dro. Det var overraskende trist å si farvel til ungene, og vi ble fulgt av dem helt til bussen våres. Etter vi dro var det en enorm følelse av lettelse at vi var ferdig, men også allerede et stort savn etter barna.

20160301-DSC06010

Barna ville ikke at vi dro

20160301-DSC06003

Barna var litt triste da vi forlot

På kvelden tok Sumin oss med til et lys/vannshow. Det berømte “Impression of Liu Sanjie”. Det var helt magisk, og sinnsykt kult! Hele showet foregikk i vannet, og det var opp i mot 500 “skuespillere” i vannet på samme tid!! Alle sammen var super koordinert, og det ble brukt mye levende flammer, lysdrakter og ambient musikk. Dette er noe du må oppleve hvis du besøker Yangshou.

2-1503091541332J

Vann-showet

liu

Vann-showet – Impression of Liu Sanjie

Siste dagen i Yangshou syklet noen av elevene til Moon Hill. Der fikk jeg og Einar prøvd oss på tandemsykkel. Det var en ganske fin og lett tur opp fjellet og fantastisk utsikt. Etter fjellturen syklet vi langs Yulong elven, der så vi flotte rapsblomster. Til slutt spiste vi på en fin kafe!

20160302-DSC_1171

Hopp

20160302-IMG_7268-3

Månesjellet

214138jmzrehhpreqtk0e6

Yulong-elven

I morgen går turen til Beijing, hvor vi skal sitte 19 timer på tog. Heldigvis er det First Class  😎