Dyreliv i Chengdu.

February 23rd, 2016 / / categories: Kinaklassen 15/16, Studietur 2016 /

Vi kom med tog til Chengdu fra Chongqing på lørdag 21. februar på formiddagen. Vi satt på første klasse, noe flere satte veldig pris på. Det var veldig god beinplass og seter. Toget gikk veldig fort. På det høyeste 296 km/t.

DCIM100GOPROG0398639.

20160220-DSC05151

Når vi var vel framme ventet en buss som kjørte oss videre til neste stopp, en lokal restaurant med mye forskjellig lokal mat. Vi fikk en del dumplings og risboller som ikke alle var så fan av, men vi likte det. Vi dro også innom den gamle bydelen i Chengdu. Vi sjekket inn på hostellet vi skulle holde til de neste nettene. Det hadde sin egen sjarm og var veldig koselig.  Noen måtte være opp til 8 på rommet, det  ble trangt, men det var ikke så ille. Dassen til Birger gikk tett så det rant over (Var ikke min skyld den rant. Det skjedde før jeg kom inn på rommet!) Vi ble delt inn på ulike rom. Etter alle hadde installert seg på det nye rommene dro vi ut på supermarkedet. Det var gigantisk og vi fant masse gøy der. Etterpå dro vi til et shoppingsenter for å spise middag. Den øverste etasjen hadde et stort utvalg av restauranter. Alt fra koreansk, kinesisk og japansk. Den koreanske maten var visst ikke noe særlig men alle hadde en good time. Klassen fordelte seg på forskjellige steder fordi det var vanskelig å finne bord til så mange på en søndagskveld. Var veldig morsomt å klare seg uten lærerne for vi måtte bruke alternativ kommunikasjon. En blanding av kinesisk, tegnespråk og engelsk. Etter masse tull fant vi heldigvis  Sumin og Haibiao og fikk litt hjelp. Desverre dro de videre så ble etterlatt for å betale selv. Ble masse tull da vi skulle prøve å veksle på kinesisk, det var vanskelig! Vi satt i rundt 30 minutter for å veksle 50 yuan. Etterpå gikk Birger inn med noen andre i klassen og en av de ansatte kjente han igjen. Det var morsomt! Det var flere som klarte å gå seg vill i Kina for første gang. De hadde tatt feil utgang fra kjøpesenteret, og beveget seg en times tid i motsatt retning av hostellet. Først da oppdaget de at ingenting så kjent ut. Marte var heltemodig og skrudde på 4G sin, og ved av Sumin kom de seg trygt hjem.

Den 21. februar gjorde vi masse spennende. Vi startet dagen med en god vestlig frokost med egg og bacon. Deretter satte vi kursen mot pandareservatet. Selve område var utrolig fint og besto av bygg og uteområder. Vi gikk utendørs og fikk sett pandaene. Desverre kunne vi ikke gi en klem til pandababyene fordi det kostet over 2000 kinesiske yuan. Vi fikk gjort det nest beste og det var å ta bilde med og av pandaene. Vi fikk også se det røde pandaene og ta bilde av de også. Noen av pandaene var litt skye så de viste bare rumpene på noen bilder.

DCIM100GOPROG0048743.

20160221-DSC05182 kopi

Vi var der en god stund før vi kjørte ut mot landsbygden. Der skulle vi på et museum kalt Sanxingdui. Den handlet om en sivilisasjon som strekket seg tilbake til 3000 – 1200 år f.kr. Sporene etter dette ble funnet da de skulle grave og fant elfenben og bronse rester. Tingene har blitt gravd opp, men menneskene forsvant. Gjenstandene var veldig detaljert og avanserte for den tiden.

DCIM100GOPROG0158812.

20160221-DSC05241

Til middag var det hot-pot. Det gikk ut på at en skulle koke sin egen mat. Vi fikk hver vår gryte og måtte putte opp i rått kjøtt og andre grønnsaker. Det var vanskelig å finne igjen maten, og mange nudler gikk tapt den dagen. Må også påpeke at hot-pot er livsfarlig med tanke på spruting av kokende olje og vann!!

20160221-DSC05270

DCIM100GOPROG0268878.

Samme kveld reiste vi for å se Sichuan operaen. Den innehold blant annet skyggeshow, musikkinnslag, dukketeater og maskeskifting. Det jeg tror alle vil huske må være det siste innslaget hvor de danset og skiftet masker. De kunne skifte masker så fort at du ikke kunne se hvordan de gjorde det. Erik derimot skuet igjennom triksene deres og fikk et closeup av en som skiftet maske rett forran han.

20160221-DSC05312

Mandag sjekket vi ut av hostellet i Chengdu og dro til Emeifjellene. Bagasjen måtte stå igjen fordi apene er veldig glad i å stjele ting.. eller at det hadde blitt for tungt å bære alt opp i fjellet. Bussturen tok rundt 3 timer før vi var på bunnen av Emei. Mens vi ventet på at bussen skulle komme fikk Baby-Jørgen dårlig samvittighet og kjøpte en bambusstokk av en gammel dame solgte på parkeringsplassen.

20160222-DSC05318

Bussen tok oss lengre oppover i fjellet.   Etter mange svingete veier kunne vi endelig begynne å gå opp steintrapper.  Vi gikk først mot et tempel hvor vi ble en liten stund. Under turen fikk flere fine komplimenter av kineserne. Knut fikk tildelt en gave, nemlig en bambusstokk. Erik fikk komplement på utseendet og ble så smigret at han gikk inn igjen i butikken.

20160222-DSC05351

20160222-DSC05320

Vi tok en annen vei ned for å se apene. Vi måtte krysse noen hengebruer som Emilie ikke var noe fan av. Vi måtte gå et lite stykke før vi endelig kom frem. Det var veldig tydelig da vi nærmet oss for langs veien var det utrolig mye søppel fordi apene liker å ta ting ut av hendene til folk. De klarer å åpne brusflasker og nøtteposer veldig enkelt! Om du gir dem nøtter tar de bare posen i stedet. Noen var kresene og ville bare ha frukt i stedet for nøtter. Apene var veldig tamme og hoppet gjerne opp på skulderen din om du gikk nærme nok. Babyaper var de villeste og hoppet rundt på folk og lekeslåss på gelenderet. Vi dro tilbake til sivlisasjonen etter å ha vært på apeferd. På kvelden samlet klassen seg i en liten park for å sende opp fyrverkeri. Det var siste dag med kinesisk nyttår (den 15.dagen). Vi hadde og 1000 kinaputter som hørtes ut som vi befant oss i en krigssone.

20160222-DSC05362

DCIM100GOPROG0499038.

I dag  besøkte vi kjempebuddhaen i Leshan. Den er 71 meter og tok 80 år å fullføre. Vi startet fra toppen (ved hodet), og tok trappene ned til bunnen av buddhaen. Der tok vi mange selfies og klassebilder. Vi dro også innom en park som hadde tehus og peanøtter. Vi ble nesten mette av all peanøttene vi spiste. Noen i klassen fikk renset ørene sine av lokalet for 20 yuan. Noe som var et scoop. Det var en blanding av ekkel og god følelse å få renset ørene. Etterpå sjekket vi inn på hostellet igjen og alle fikk tildelt rom som var beregnet for 2 til 3 personer. Utover kvelden dro flesteparten og fikk massasje. De fleste var helt ødelagt på en god måte, og var fornøyd med knekking av ledd og muskler. De andre som ikke hadde massasje dro for å spise mat, og kikket litt på shoppingsenteret. Her opplevde jeg  og Linn-Yi en morsom situasjon som ofte oppstår her i Kina. Det var at en butikkansatt begynte å snakke til oss på kinesisk. Vi prøvde gjentatte ganger å forklare at vi ikke forstod noe som helst, og viste til og meg på verdenskartet hvor vi kom fra. Likevel fortsatte hun og snakke. Til slutt endte vi opp med å ta et gruppebilde med henne. Heldigvis rotet ingen seg vekk i dag på hjemturen tilbake til hostellet.

20160223-DSC05382

DCIM100GOPROG0509051.

Nå er det kveld og vi sitter her i resepsjonen og skriver blogg. I morgen har vi halve dagen fri i Chengdu før turen går videre til Guilin. Gleder oss til 25 timer togtur!